Fredag

Tjaa!

I onsdags kom jag tillbaks till SJ och OM jag var aksjuk pa bussen. S h i t. Bussresan ar bara 2,5 h men 2 av dessa ar upp och ner for ett massivt berg. Lagom kul. Hangde ut ur fonstret hela tiden for att se vagen, haha. Det gick bra iallafall och nar jag kom hem hit sa at jag lite, tog en dusch och sen sov jag i tre timmar. Sen somnade jag nar jag tittade pa American Idol vid typ 21.30 och vaknade kl 9 dagen efter. Snacka om att jag var trott!
KAN ha berott pa de tva amerikanska man som valde att sitta precis utanfor sovrumsdorren (det ar en svangdorr med nat dar uppe och dar nere sa man hor allt som om man suttit vid bordet och min sang var precis vid dorren). De gick och la sig vid 2.30 ungefar. Jag brukar inte storas sa mycket men det var varmt och jobbigt med sa det var helt omojligt att sova.

Igar akte damerna till USA sa jag ar ensam med familjen har. Det var jag ju i tva manader nar jag bodde i Cartago sa det ar ingen big deal, bara att man inte ar van vid att vara det. De kommer tillbaks pa mandag sa de ar ju inte borta lange alls. Jag ska hamta dom pa flygplatsen for de vet inte hur de ska ta sig tillbaks till stan (nej, inte med bil. Med buss..) och sen pa kvallen ska vi ut och ata hejdamiddag for mig :)

Igar tog jag ut pengar och jag raknade sa det skulle racka och sa ar jag typ 5 000 colones kort (70 kr). Det suuuger. Ska jag behova ta ut mer nu bara for det? Man far ju en fin avgift varje gang man tar ut pengar..

Annars har jag typ packat det mesta redan. Jag har helt klart for mycket fritid och nar man ser fram emot att aka hem sa kan man liksom inte halla sig fran att packa.. Som det ser ut nu sa ar det ganska lugnt med plats och vaskan vager bara 16 kg. Det kommer defenitivt inte vara vikten som blir problem utan isafall platsen. Den kommer helt klart vara fullpackad nar jag kommer hem for jag har mycket grejer som ar om-det-finns-plats-sa-tar-jag-med-detta-grejer.

Om en vecka fran nu ar jag hemma. Det ar lite dubbelt, ibland kanns det konstigt att jag redan varit borta sa lange och ibland kanns det som jag varit borta i en evighet. Jag ser verkligen fram emot att komma hem men man har lart sig baksidan med att komma hem fran en lang resa.

Varje gang jag pratat med mamma sa har jag glomt fraga om jag fatt tillbaks pengar fran skatten. OM jag behover det.. Phuu.

Take care!

Last day in Jaco

Jaa imorgon bar det av tillbaks till SJ. Min sista dag har har varit chill. Jag at mat och det gick bra! Kandes saaa bra!
Laste ut min bok idag med, perfekt tajming. Hostelet har fyllt upp pa folk igen sa kanner att det ar skont att lamna imorgon.
Jag och Csaba satt lange pa stranden och tittade pa solnedgangen. Jag alskar verkligen solnedgangar, oslagbara och unika varenda en!

Nastan lite sa jag onskar att jag inte aker tillbaks imorgon men allt har sin tid.

Hasta luego!

Jaco

Igar akte jag hit till Jaco och Vanessa, en tjej jag larde kanna i MA, hangde med. Vi ar nu pa vart chill hostel, sweet.
Jag lunkar nog ner till stranden snart, det ar for varmt att sitta har. Jag ar sa trott hela tiden. Det ar varmt och man maste dricka sa sjukt mycket vatten. Jag har inte kunnat halla maten i en vecka nu sa kroppen ar helt tomd pa energi. Om det inte blir battre kommer jag nog akte tillbaks till SJ snart for det ar skitjobbigt att vara i varmen nar man inte mar topp.

Stranden lockar men vagorna ar jobbiga. I forrgar kande jag for forsta gangen nagonsin den dar lilla paniken som kommer nar man inser att man simmar mot land men inte kommer nagot narmre. Strommen ar sjukt stark och stora vagor bara forsatter att rulla in och sla skiten ur en, dessutom var jag ensam. Jag badar alltid nara andra sa forhoppningsvis nagon marker om man aker under vattnet och inte kommer upp men det ar anda obehagligt. Nasta gang jag gick i vattnet sa slog vagorna runt mig sa mycket att jag gjorde volter under vattnet, efter det bestamde jag mig for att det rackte..

Vagorna i Jaco ar nog inte snallare men nu har jag och Vanessa iallafall varann. Hon fick med kanna pa styrkan i havet vid MA och hon var med ensam sa nu ar vi iallafall tva.
Jag alskar hur man traffar sa mycket coola manniskor nar man aker runt. Hon ar fran Kanada och arbetar for Greenpeace. Hon ar den tjejen som star och ropar pa folk pa gatan. Det ar kul att prata med nagon som faktiskt arbetar med det efter alla forbestamda meningar man har om Greenpeace.

Det verkar som de flesta surfarna ar tillbaka pa hostelet sa det betyder, forhoppningsvis, att de storsta vagorna har lugnat ner sig.

Jag har for ovrigt brant lappen, det ar inte skont alls.

Skriver mer en annan gang :)

Flying solo

Yeaaah!
Antligen har jag lamnat SJ och akt till Manuel Antonio (ja, jag har varit har innan for er som ar uppmarksamma).
Bussresan var sa varm att det var helt galet. Jag fick som vanligt inte fonsterplats men efter att vi stannat for toapaus sa erbjuder mannen jag sitter bredvid att byta plats med mig. Det funkade bast for bada da jag ville ha fonstret, utsikten och vinden och han ville kunna stracka ut sina ben i gangen.
Nar jag kommit fram och checkat in sa handlade jag, lagade lite mat (stekt agg och coco puffs..) sen blev det att flyta runt i poolen ett bra tag.

Hemma i SJ ar alla mina saker nu packade och stallda i min gaderob. Kanns skont! Jag kommer inte komma tillbaks dit forran om tva veckor (ar planen iallafall) och sen har jag bara tre dagar innan jag flyger hem.
Kanns konstigt att jag redan varit ivag sa lange. Snart fem manader. Galet.

Jag ar heeelt slut, funderar pa att ga och gora mig i ordning for sangen. Vid halv atta ar det utomhusbio har (varje kvall). Far se om jag haller mig vaken sa lange, klockan ar ju bara 18. Hoppas jag kan halla mig vaken ett tag till iallafall, orka vakna kl 5 imorgon.. Verkar som det bara ar jag som bor i mitt dorm. Private room med 12 sangar...

Pa torsdag kommer jag nog byta till ett annat hostel har i Manuel Antonio, bara for att fa lite ombyte. Det ar ju lite sisadar att resa sjalv ibland. Detta hostel ar ju inte optimalt for att lara kanna folk och alla jag sett an sa lange ar par i 25arsaldern. De ar inte speciellt intresserade av att lara kanna nytt folk (finns sakert undantag). Far se nar jag trottnat pa att bo pa hostel. Det brukar bara ta nagra dagar. Skitjobbigt att bo i en vaska och jag blir irriterad varje gang jag inte hittar nagot jag letar efter (vilket ar typ hela tiden). Jag brukar daremot sova ratt bra sa det ar ju skont. Men kan lova att jag kommer sakna min sang i SJ ratt snabbt. Iallafall mitt rum, min tv, en ren toa osv.
Det ar ju inte lange tills jag aker hem sa varje dag nu kanns som en evighet. Jag vet inte vad jag ska gora for att fa dagarna att ga. Jag har iofs en bok med mig, som jag redan last men det var ju fyra manader sen, som jag kan lasa. Om jag laser ut den pa tre dagar, sen byter jag hostel till ett stallet med book exchange sa jag kan ta en ny bok och lasa ut den pa tre dagar innan jag aker till Jaco. Hostelet i Jaco ar perfekt for att lara kanna folk och dar finns mer att gora. De har en laptop man kan lana, en tv med filmer och kanaler, en gitarr, bokbyte och massa sant.

Sa ja, imorgon blir det val att ga till stranden, chilla, lasa bok, simma i poolen (simma i havet ar lite sadar, vagorna blir hoga snabbt och strommen ar stark) och laga mat. Sounds like a plaaan :)
Det later sakert konstigt for er dar hemma att jag ar i paradiset och tanker sahar men just nu ar paradiset inte vita strander och blatt hav utan just nu ar det hemma.

En kvinna kom in for en stund sen (jag sitter pa datorerna i receptionen) och sa att de maste ringa efter en ambulans for en man har jaaaatteont i huvudet. En av de anstallda ar pa telefonen med sin, vad det later som, flickvan. Vad gor dom? Joooo no rush. Mannen i recpetionen later den andra mannen tala klart med sin flickvan (i ungefar ytterligare 5 minuter) innan han ringer en taxi som ska ta mannen till ett sjukhus. Mannen vankar av och an utanfor och han ar uppenbarligen i smarta. Later detta normalt?

Naa nu ar jag klar med datorn. Ciaooo

Mamma, jag har dalig tackning har sa jag vet inte ens om det gar att ringa. Vi far mejla istallet.

Hej varlden!

Kolbi har nu, efter att jag glidit runt gratis pa deras internet i manader, stoppat mig.
Jag lanar Dee's dator lite snabbt for att gora lite hostelbokningar och jag forsokte ga in pa facebook men det gick saklart inte. Tipiskt!
Igar var jag och Maria Fer pa en magdansuppvisningsgrej. De dansade aven Bollywood <3 aaah det ser sa kul ut :) SVINVARMT var det igar. Hennes bil sa att det var 35 grader och det skulle inte forvana mig.
Inte sa mycket att saga eftersom jag inte orkar att skriva en uppsats. Om en vecka aker jag till Manuel Antonio och sen till Jaco, sen tillbaks hit i tva natter, Alajuela en natt och sen hem :)))))
Nu ska jag val gora mig klar till familjelunchen. Ja, v a r j e helg. Det ar nagot jag inte kommer sakna! Tio-femton pers ar har pa lunch varje lordag och sondag. Och igar var jag ensam mot flocken eftersom Dee och Cat var ute och at Kinamat med en klasskompis..
Ptja, det var det. Hasta luego!