Ingen riktig våldtäkt

Har precis tittat klart på en dokumentär som gick på ettan - Ingen riktigt våldtäkt.

Jag blir så trött på alla killar och tjejer som verkar skylla på den våldtagna tjejen. Det finns ingen chans i världen att det är hennes fel på något sätt.
"Hon flirtade, hon ville, hon var kär i honom, hon la sig på en säng, hon hade en kort klänning på sig, blablabla". Allvarligt? Skämtar de? Jag vet att det är såhär många ser på det, stört nog. En tjej kan skicka alla de här signalerna och sen ligga med killen utan att det är våldtäkt. Det är när hon INTE VILL ha sex som det blir en våldtäkt. En tjej får väl skicka vilka signaler hon vill utan obligationer. Vi är tjejer, vi spelar spel. LÄR ER. Bara för att man skriver/säger/skickar några inbjudande signaler betyder det inte att det är fritt fram även om hon inte skulle känna för det. Är de djur eller?
Säger någon nej så betyder det nej. Alltså ett NEGATIVT svar vilket också kan beskrivas som INTE om någon nu inte förstår vad ordet innebär. Konstigt nog så verkar det som fler hundar än killar förstår ordet nej (99% av alla hundar kan det ordet så det är iofs mycket..).
Å andra sidan kanske många fryser och inte säger någonting. Men betyder det att de säger ja bara för det? Är det någon hemlig kod som säger att tystnad innebär ja?
Inte för att folk lär fråga innan de våldtar någon men om tjejen bara ligger där, full och avdäckad eller nykter och skräckslagen, så kan det väl inte kännas bra?


När ska man sluta skylla på tjejerna? Varför sitter föräldrar ner med sina döttrar och pratar om hur man ska våga säga nej istället för att prata med sönerna om vad som är rätt och fel? Lärare gör likadant. När ska de börja prata med sina (pojk)elever om att visa tjejer respekt och att man faktiskt inte får tvinga folk (ingen, inte killar heller) att göra något de inte vill?
För jaaa, dessa pojkar har också föräldrar. Tro det eller ej så är det någons barn som gör såhär mot någon annan. Det här samtalet biter med all säkerhet inte på alla men några borde ju förstå iallafall.. Jag tvivlar starkt på att varenda en är psykiskt sjuk. 
Sen är det klart att man ska prata med tjejer med om att våga säga nej och berätta vad som är fel och inte okej att någon gör. Tjejen i dokumentären verkade tvivla på om det faktiskt var en våldtäkt som hon råkade ut för. Hon blev full på en fest och gick in och la sig på en säng. Killen hon var kär i + hans kompisar kom in i rummet, låste dörren och våldtog henne. Fast eftersom hon inte gjorde våldsamt motstånd funderade hon på om det var hennes fel. En psykolog (eller något sånt) sa att det vanligaste sättet att reagera på i en sådan situation är att frysa och inte göra någonting.  
Det kanske borde pratas mer om sånt här i skolan och det är ju viktigt att man förklarar att en våldtäkt inte bara är när man blir påhoppad av en främling mitt i natten i en park.

Sen kan man ju inte annat än undra vad som hänt med dagens ungdom (haha jaa men vi är typ gamla nu!). De vågar inte berätta för sina bästa kompisar för de är rädda att inte bli trodda. WHAT?! Hade någon av mina kompisar berättat det här under högstadietiden så hade jag personligen försökt kastrera killen och gjort hans vardag a hell. Jag hade ju inte ifrågasatt henne? Men det kanske bara var så i min kompiskrets? Eller? Jag vet inte.
Jag vet inte ens om det hände något sånt på Paradiset när vi gick där. Jag kan inte komma ihåg att det gick rykten. Den här stackars tjejen fick till och med bilder utspridda i skolan (ena killen i rummet tog bilder, man kan ju vilja döda teknologin ibland). Trots bilder på våldtäkten, rykten och glåpord och skit så anmälde inte tjejen detta. En lärare fick höra om rykterna (eller stötte möjligtvis på en bild) och bad tjejen hålla tyst om det för det var dåligt för skolans rykte. Jag tänker inte ens gå in på vad jag tycker om det. Det skulle ta allt för lång tid. Flickan bytte skola och killarna kom undan med det.

Jag hoppas deras samvete jagar alla sånna här. När dom själva får barn och skickar iväg sin tonårsdotter på fest så hoppas jag att de sitter uppe hela natten och oroar skiten ur sig för att dottern ska råka träffa på en sån idiot som de själva var.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0