Welcome to Beijing

Jag vet att jag ar ganska dalig pa att uppdatera men det ar for att man har sa mycket att gora hela tiden.
I forrgar pluggade jag och Ann nastan hela dagen efter skolan (Det hade antagligen tagit halften sa lang tid om ci inte hade tagit tjejsnackspauser). Igar pluggade vi annu mer. Eftersom folk fyller ar under traningstiden sa hade vi en aktivitet igar eftermiddag och resten av dagen off, jatteharligt. Klasserna tavlade i vattenkrig mot varann, tavlingen var som roda flaggan (eller vad den nu heter) fast med vattenballonger istallet for bollar. 75 personer som bara oste vattenballonger pa varann :)
Efter det fick vi tarta, chokladtarta......... :)))))

I forrgar sa var jag, Anna, Tyler och Daniel pa en pizzeria som ligger jattenara campus, manga har atit dar och sagt att det vart gott sa vi tankte att vi kunde testa. Jag bestallde en margarita och de andra hawaii. Nar vi fick pizzorna var det ingen tomatsas pa dom (??????). De glomde halften av alla mina ingredienser....
Det tog ett bra tag att fa servitrisen att forsta vad som var problemet. Till slut lyckades vi fa lite tomatsas att doppa pizzan i och sen fick vi pommes for besvaret. De gick fran att ligga pa minus till att hamna pa plus, iallafall for ett tag. Vi satt och snackade ett tag efter att ha atit klart och sen bad vi om notan. Da tittar Anna upp i taket ovanfor oss, jag tittade mde upp for jag fattade itne varfor hon stirrade pa roren i taket. Men det var ju inte roren hon tiittade pa, utan pa rattan som sprang pa roren. Welcome to Beijing....

For ovrigt var en av vara larare riktigt taskig mot mig idag. Inte min huvudlarare utan en som vi bara har pa morgonen, Lisa. Vi fick en mening: I maneged to do it, och sen fick vi massa andra meningar som vi skulle passa ihop med den meningen. Meningen It was difficult passade tydligen, men sen sager jag It was fun och det var tydligen extremt jattefel. Hon fragade mig hur jag kunde veta att det var roligt, sa da fragade jag henne hur hon visste att det var svart. Hon blev tydligen stott och var skitotrevlig. Hon forklarade inte ens varfor min mening inte passade. Skitsamma, ingen gillar henne iallafall (och gallande vad jag tycker om henne sa tog hon det till en helt ny niva idag..). Tackar vet jag Robert, den basta lararen efter Moa. Sa mycket engelska som jag lart mig pa dessa tva veckorna har jag inte lart mig i skolan - nagonsin - sammanlagt. Den gransen korsades antagligen efter bara 3 dagar har.

I lordags var vi i The forbidden city. Typ lika stort som Nybro, kandes som det iallafall. Borjar bli riktigt trott pa alla kineser som kommer fram och tar kort pa en. Vissa fragar, de flesta inte. Hur ska man orka med det i ett ar?
Pa vag hem fran the forbidden city valde vi taxi for det tog sa lang tid pa tunnelbanan. Vi vinkade in sakert 20 taxibilar och antingen korde de forbi eller sa viftade de med handen. Vi blev radda att vi inte skulle fa tag pa en taxi.Till slut stannade en till, efter typ en kvarts vevande. Welcome to Beijing..

I fredags var vi ute (forlat att jag mixar dagarna). Vi akte till Mix Club. Ganska dyrt for att vara Beijing. 50 yuan (50 kr) for intrade och 50 yuan for en drink, men de spelade iallafall bra musik! :)
Vid tvatiden sa letade jag och Simone efter en taxi som kunde ta oss till Mcd men ingen verkade veta vart det fanns nagot (och det var inte det att de inte forstod for Simone talar typ flytande kinesiska). Vi bestamde oss for att aka taxi hem och sen ga i typ tjugo minuter till vart narmsta mcd, men vi sag det pa vagen och bad chaffisen slappa av oss. Efter det gick vi till 7-11 och kopte toblerone, gick hem och hade lite gammalt hederligt tjejsnack :)


Det har blivit sa sjukt manga par har! Igar raknade jag och Ann till sju par som blivit "officiella" med det. Det ar anda 14 personer av 75 som typ blivit kara och antagligen en bunt till som inte visar det (Det har ju bara gatt tva veckor!).

I vilket fall langtar jag som fasen efter maten hemma i svennebananlandet. Jag och Ann har bestamt att vi ska ta oss till IKEA och kolla om dom har mamma scans kottbullar.. Maten i canteenen ar sadar.. Det enda jag ater ar typ nudlar, friterade nudlar, bongroddar, brod...
En sak som ar sjukt frustrerande har ar vattnet. Allt vatten i kranarna ar kallt och odrickbart. Allt vatten i flaskorna ar varmt och drickbart. Tvattar bort smink med kallvatten, dricker varmvatten. Vi har inget kylskap.. Kladerna tvattas i kallvatten sa far man en flack sa ar det kort. Handtvatta gar inte heller for det ar ju bara kallt vatten i kranarna, och att fa duschslangen anda till handfatet gar inte. Tro mig, jag har forsokt.
Har iallafall hittat ett cafe nara campus som saljer jattegoda kycklingsmorgasar. Problemet ar att cafeet har free wifi = skithoga priser pa allt atbart.

En dansk tjej har forresten sett en ratta i var trappuppgang. Det ar sa inte okej...

Denna veckan har vi fredag och lordag off! Sweet! Problemet ar val att man maste sitta med sina assignments hela tiden.. Vi lamnade in en assignment i tisdags och en igar. Vi ska lamna in en imorgon, en pa torsdag och en pa sondag. Ja precis, jag har inget liv denna veckan. Jag fick forresten Good pa min forsta assignment. Stegen ar:
Non satisfactory = inte godkand
Satisfactory = godkand
Good = Bra
Very good = mycket bra
Sa jag ar helt klart nojd med mitt Good eftersom engelska inte ar mitt modersmal, till skillnad fran majoriteten har.

Nu har jag val skrivit sa mycket att ingen orkar lasa, men iallafall.. Haha.
Om nagon kanner for att ringa mig sa finns mitt nr pa fb, tror att landskoden ar 0086.

Anyway, ska snart ivag och lana en annan dator och forsoka fa upp lite bilder pa facebook!
Hoppas det funkar, internet lever liksom sitt eget liv har..


Hade jag kunnat stava till hejda pa kinesiska hade jag skrivit det, men jag kan saga det iallafall :)

Simma lugnt! / Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0