Honey, I'm hooome!!

Sa kandes det igar nar jag och Charlotte stod med vara massiva ryggsackar pa ryggen och sparkade pa dorren i brist pa hander. Inget tecken pa reaktion inifran lagenheten. Jag muttrar "Silke..... STOP SKYPING........" och da oppnar hon dorren "Sorry, I was skyping with my boyfriend!". Haha, borta bra men hemma bast! :)
Jag kakade min underbara grot och vi tittade pa var alskade Ugly Betty.

Tagresan var ganska pafrestande. Efter nagon timme sa hoppar en tjej pa, hon som har sangen over min. Pafrestande? Intensiv? Extrem? For glad for att fa existera? Vet inte riktigt hur jag ska beskriva henne. Tva minuter efter att hon satt foten pa taget sa tryckte hon upp papper och penna i ansiktet pa mig och Charlotte. Hon ville ha vara epostadresser. "I want to be your friend, hihi". "Hihi" var det sista jag kande nar jag lag hostandes, snorandes och troligtvis med feber i en sang som man inte kan satta sig upp i. Dessutom delade jag denna underbart breda sang med min handvaska och laptop vilket ledde till att jag typ somnade PA dessa saker. Valdigt skont.Den superlyckliga kinesiska tjejen som hade sangen ovanfor min skrattade igar eftermiddag. Jag trodde jag skulle bli tokig. "DU HAR VARIT PA ETT TAG I TJUGO TIMMAR, HUUUUR KAN DU SKRATTA?!?" Jaa, jag var val inte pa topphumor precis...
Jag ville inte ligga ner hela tiden eftersom det kandes som hostan blev varre. Kan vara inbillning men jag har for mig att man kan fa lunginflammation om man ligger ner for mycket nar man har hosta? Iallafall sa kandes det battre att sitta upp trots att man fick sitta i minigangen, pa ministolar och med personal som sprang fram och tillbaka med vagnar hela tiden (de alskade sina jobb, easy to tell..).


Sen hade vi den dar underbara batresan som jag fick halvt panik under pa vagen dit. Denna gangen sa kom var tagvagn sist vilket gjorde att jag kunde se slutet och oppningen pa baten. Detta gjorde att jag kande mig lite tryggare eftersom jag visste att det fanns en vag ut. Sist visste jag bara att vi var pa en bat och att alla dorrar pa taget lastes med nyckel och alla fonster var ihopborrade (jag trodde att enda vagen ut under en olycka var nar vattnet krossade rutorna). Nu sag jag till och med en exit-hammare (neej jag vet att det inte heter sa....) + vagen ut = ingen panik. Daremot sa var det sa sjukt mycket vagor sa jag fick ga och lagga mig i hopp om att somna innan jag blev sjosjuk. Jag tror jag somnade...
Taget aker liksom pa en bat, slapper nagra vagnar, aker ut, aker tillbaka pa baten, slapper nagra till pa baten och sa haller den pa sa ett tag. Vart tag var SJUKT langt. Nar vi gick pa taget sa kunde vi inte se slutet pa taget pa nagot hall. Anar att det ar runt 20 vagnar.

For att beskriva vistelsen pa Sanya sa kan jag val saga det som nyhetsupplasaren pa TVn sa (fast pa svenska): "Sanya har inte haft sahar kraftigt och ihallande regn sen 1961."
Jaa, det dar behover val inte kommenteras..
Behover jag tillagga att solen sken nar vi kom hem till Changsha?

Jag har iallafall kommit fram till att detta ar den langsta tagresa jag kommer gora under min tid i Kina. Vill jag till Harbin sa tanker jag flyga, ar det for dyrt sa skiter jag i det. Det ar 32 h tag mellan Shangahi och Harbin (forst 12 h till Shanghai). Glooooom!

Tankte kolla lite vart man skulle vilja aka har i Kina.. Guilin, Xi'an, Harbin, Shanghai och sist men inte minst Avatar-bergen! Kommer inte aka till alla dock. For lite tid, for lite ork.

  • Guilin sags vara jattefint och vi kan nog aka dit over en helg, men ar det vart det? Pengar, tid, ork?
  • Xi'an har ju teracotta army och pandor, men hur garna vill jag se det dar? Maste komma fram till det..
  • Harbin har sin ice festival och ligger defenitivt hogt upp pa listan da jag anda ska norrut nar jag slutat programmet men blir det for dyrt/segt att aka dit?
  • Shanghai ska jag till. Fragan ar over en helg eller efter programmet..
  • Avatarbergen kommer ocksa bli en helggrej. Dit kommer vi aka. Defentivit.
Att resa inom Kina ar inte lika billigt som jag trodde det skulle vara. Var tagresa till Sanya gick totalt pa dryga 1000 kr. Hade vi tagit flyg sa hade det varit runt 1800..

Okej-varldens-langsta-inlagg-jag-maste-sluta-skriva-nu. Forlat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0