Casa del pan

Brodets hus (eller hus av brod?) kallas barnhemmet som jag kommer vara ungefar 1,5 manad pa.
Idag var forsta dagen och den var speciell. De flesta barn brydde sig inte om att det kom en till volontar. De har redan 4. Tva tjejer i min alder fran Schweiz och Osterrike, en pojkvan till en av tjejerna och en kvinna fran USA.
Frsta delen av dagen bestod av att ga runt med Victor Manuel som ar minstingen. Han kan ga om man haller i honom. Hans mamma och storebror bor ocksa pa barnhemmet. Det ar ett privat barnhem sa det ar lite speciellt. De tog in Victor Manuels mamma nar hon var gravid med honom. Hon skulle lamna av sitt forsta barn som blev till genom en valdtakt. Agaren forbarmade sig over henne och tog in henne i huset. Barnen bor pa barnhemmet och hon jobbar 6 dagar i veckan i en affar.
Det finns tva pojkar med nagon sorts diagnos. Den ena pojkens kan jag inte urskilja. Den andra pojken, Louis (stavning?) drog med mig ut pa promenad innan jag markt av nagonting. Han tog mig i handen, pekade ut genom gaten, mannen sa "quiere caminar" (han vill ga) och sa gick vi. 25 meter senare inser jag att Louis ar autistisk. Bra att jag gar ensam med honom i en stad jag inte kanner igen. Han ar otroligt facinerad av vatten. Hela tiden gick han och slangde pinnar och annat i rannorna dar det rann vatten. Sen gick han in i affarer och oppnade frysar och svalkade sig. Jag forsokte fa honom att ga darifran men det ar svart. Det ar forst nar man blir mer bestamd och sager "Vamos, ahora!" som han foljer med. Han stannar vid alla telefonautomater och latsas gora telefonsamtal. Stannar en buss sa verkar han vilja hoppa pa den. Man far halla i honom ganska rejalt. Han ar stark for att vara typ 12 ar.
Han blev tydligen endast matad med kaffebonor som barn. Vet inte hur eller nar han kom till barnhemmet men den manlige agaren tar verkligen hand om honom. Han bryr sig mer om honom an de andra barnen. Louis behover lite mer an vanliga barn.
Nar vi var i parken behovde han ga pa toa. Det han gjorde var springa in pa toaletten, oppna "locket" vid spolningen for att se vattnet spolas. Han gillar verkligen vatten..

Den forsta flicka som kom fram och kramade sig hette Anita. Hon ar runt 8 ar skulle jag chansa pa. Det var inte forran efter ett tag jag sag att hon hade stallningar pa benen och att hon gick annorlunda. Jag fragade tjejen fran Osterrike vad som hant med henne. Hon foddes normal men hennes foraldrar slog henne sa mycket att hennes ben blev forstorda och hon kommer aldrig kunna ga normalt. Jag mar illa bara jag tanker pa detta. Hur kan man gora sa?

Det finns tre systrar som bor pa barnhemmet ocksa. Den minsta ar varldens charmigaste, Brittany. Hon ar kanske fyra ar och de andra aldre. Jag fragade hur de hamnade pa barnhemmet. Tydligen var deras mamma en fattig prostituerad (det ar lagligt har). Problemet var att de var sa fattiga att de var tvugna att dela sang med sin mamma. ................
Flickorna hade for en manad sen blivit kidnappade fran barnhemmet av sin biologiska pappa. Polisen hade letat efter barnen och efter tre veckor hade de hittat dem (forstar ni hur seriost barnhemmet ar nu? Polisen lar fatt ganska bra betalt for att hitta barnen. Annars hade de nog inte brytt sig sa mycket).

Det ar sa hemskt hur deras liv startade. Det ar jobbigt nar de borjar grata och ropar efter sin mamma. Det finns nog alltid en speciell koppling mellan ett barn och dess mamma. Sa ar det bara.

Efter jobbet gick jag och de tva tjejerna (jag ar SA dalig pa namn...) till stan. Jatteskont att ha gangavstand till centrala Cartago och det tar typ 2 minuter att ga till barnhemmet. Lite langre till busstationen dar San Jose-bussarna gar men det ar val bara att ta buss eller taxi dit. Det gar ju att ga om man inte har sa mycket grejer med sig.
Vi kopte lite fika och satte oss vid nagon ruin som ligger i stan. Vet inte vad det ar for ruin men.. Heter det ruin..?
Vi letade gym ocksa och hittade ett skitstort fast det var ganska dyrt. 15 000 colones i manaden. Det ar ungefar 30 dollar vilket blir ungefar 180 kr. Eller? Samst pa matte..
Jag hittade hem sjalv dessutom! Hela vagen fran stan och hem, winner!

Imorgon ska jag och de andra volontarerna ta med nagra barn pa bio. Det blir nog kul. Aven om jag inte kommer forsta nagot eftersom filmen ar pa spanska.. Men kul anda :)
Manga verkar vara har for att lara sig spanska.. Jag ar har for upplevelsen. Sen att lara sig spanska ar bonus men det ar inte darfor jag ar har.

Nuuu ska jag kanske kolla lite pa min tv med engelska kanaler! :)))
Som ett barn pa julafton..
Pura vida!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0