Heyya!

Daligt med blogguppdatering men det kommer bli battre. Nu har jag lyckats kopa mobilt bredband. Efter lite om och men..

 

I Costa Rica ar allt bra. Hade en liten svacka de forsta dagarna nar jag undrade var jag gjorde har men det har blivit battre. Det blev mycket battre sa fort jag traffade andra volontarer. Det visade sig att det har bott tva svenskar och tva norksar tva hus bort fran mitt under hela tiden jag varit har. Jag traffade dom forsta gangen i torsdags. Det var synd att svenskarna drog till Panama redan dagen efter men en av dom kommer tillbaks hit iallafall. Fast da har jag dragit. Tur att landet ar stort som en arta. Jag ska iofs bara 45 minuters bussresa harifran.

 

Jag har borjat tanka lite pa mitt projekt och borjat tanka pa om jag ska ha lite fler. Jag vet inte riktigt vilka som finns. Jag vantar med att leta upp det tills jag har internet pa min egen dator. Det blir nog iallafall mer an ett.

 

Min superlosa plan ser ut typ:
November och december: Barnhemmet i Cartago och kanske nagot mer.
Januari och februari: Ett eller fler projekt nagon annanstans.
Mars (eller februari kanske?): Forsoka fa med mig nagon att resa runt. Man kan hyra ett rum hemma hos nagon har i San jose. Typ sa som jag bor nu. Man betalar 1000-1500 kr ungefar for en manad. Sen har man sin bas dar. Man packar en liten vaska med det man behover och sa drar man runt i landet och ner till Panama. Nagon gang i januari maste jag till Panama for att fornya passet. Det ar lite langre bort an Nicaraguas grans men alla sager att Panama ar finare. Kanske blir bada, vem vet.
April>: Se hur mycket pengar som finns kvar. Tillrackligt for att ta ett projekt till, tillrackligt for att resa runt lite till eller om det ens finns tillrackligt for att stanna i landet.

 

Hemresan blir nar man trottnat eller nar pengarna ar slut. Hellre gora mycket och att pengarna tar slut snabbare an att gora lite och stanna langre.
Sa ser min losa plan ut. Jag gillarn! Men som sagt ar den ratt los. Kanske blir att man reser i februari istallet eller nagot.Beror lite pa nar man lyckas dra med nagon.

Alltsa det gar myror pa min dator hela tiden. Jag antar att det bor myror i gaderoben. Eller, myrliknanade saker iallafall. Ratt saker pa att de varit och kakat lite pa mina horlurar med.. Idag sag jag forsta kackerlackan hemma hos oss. Fast den var redan dod och ganska liten. Nar jag kollade pa film hemma hos de andra for nagra dagar sen sa skedde det en kackerlackattack.

 

Annars simmar allt ratt lugn pa denna sidan av jorden.
Jag har daremot ingen koll pa vad som hander i varlden. At all. Har det hant nagot stort?
Jag har heller ingen aning vad som kommer bli av denna mat. Hemma at jag ju inte pasta, ris, potatis och sant. Har ar det allt jag ater. Gallo pinto minst en gang om dagen. Oftast tva, ibland tre.
Gallo pinto = ris och bonor. Ibland ar det nagot till och da ar det helt okej. Pa morgonen brukar jag fa gallo pinto, stekt agg, frukt och te. Det ar helt okej. Ibland far man till och med toast till – DET ar fint!

 

Det godaste vi haft har so far ar tortillas med kottfars i och sallad till, nagot sorts brod som stektes och det var kott i och tortilla med kott och coleslaw pa. Det var gott!

 

Den varsta matdagen var i borjan innan jag vant mig vid gallo pinto. Da var det agg, ris och bonor till frukost. Ris, bonor, lite sallad och lite kott till lunch. Kvallsmaten var hemsk. Det var en brun soppa (jag anar att den var gjord pa bonor) med ett kokt agg i och ris bredvid. Soppan var liksom inte ljusbrun/transparent. Den var brun pa riktigt. Hade nagot legat pa botten hade man inte sett det.

 

Vissa grejer har varit lite sadar. Det var nagon konstig version av potatisgratang for nagon dag sen. BARA potatisgratanggrejen. Jag gillar ju inte ens potatisgratang hemma. Potatismoset jag fick en dag var daremot helt okej. Det var lost och okryddat (inget ar kryddat har..) men jag sag ju iallafall vad det var.Det var saklart bonor med och jattelite kott och morotter.

De ater inte tillrackligt med kott har.  Kanske darfor alla ar sa korta. Jag ar langst i huset utan tvekan. Minst ett huvud langre an Marta och jag ar latt langre an Brian ocksa.

 

I lordags var jag och Brian pa San Pedro mall och forsokte fixa internet. Skitkrangligt och olika priser overallt for samma skit. Jag fattade inte riktigt vad Brian menade och jag tror inte han fattade riktigt vad forsaljerskan menade eller sa fattade inte hon vad vi menade. Aa, krangligt. Nar vi stod i ko pa mallen sa kande jag hur musklerna i vaderna ryckte. Det hander men inte sa ofta. Oftast nar jag gjort nagot skitjobbigt. Mitt ena ben ryckte skitmycket nar jag gatt pa kinesiska muren till exempel. Vi hade gatt tre vaningar upp och jag blev skitdeppig och trodde att alla muskler i benen bara tynat bort eftersom det tydligen var sa anstrangande. Sen sager Brian ”Can you feel that?”. Forst trillade inte poletten ner, men nar den val gjorde det.... ”So the floor IS bouncing?”. Lite oroande nar man ar pa tredje vaningen. Pa vagen hem var det morkt ute och hur manga som helst hade jattelaskiga sminkningar (halloween). Som om det inte ar tillrackligt laskigt liksom.

 

I morse borjade jag pa min dream catcher! Jaa, Brian har lart mig hur man gor och han har fixat massa fina fjadrar och sant med. Sen var det dags for skolan sa jag tog sallskap med Teva och Stefan. Min nya larare ar skitrolig! Den forra bara massa grammatik och sant. Det kanske ar att man under andra veckan ska borja prata. Vi pratar bara hela tiden. Grammatik i kanske tio minuter av  tre timmar. Igar pratade vi om droghandeln i Syd och Centralamerika, om mulor och fangelser. Idag pratade vi om lite allt mojligt. Kungariken, djur (jag forsokte forklara historien om pojken som trillade ner i ett bjornide, haha), om fobier, homosexualitet, aktenskap och det roligaste var nar hon sa att killar bara tanker med en sak. Hon menade det verkligen med. Det ar roligt nar en 49aring sager nagot sant.
Sen kom vi overrens om att det faktiskt finns bra killar men bada utbrast samtidigt ”DONDE?”. Hon ar bast!

 

 

Vet inte om texten ar sammanhangde eller inte. Jag har skrivit lite under hela veckan sa ibland kan dagarna blandas ihop lite. Men hoppas det ar lasbart!

Jag forsokte ladda upp bilder men det tar forever and a minute. Sorry..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0