Puerto Viejo

I fredags kvall lyckades jag bli overtalad att dra till Puerto Viejo tidigt pa lordag morgon. Jag fick packa upp min packade vaska, packa vaska till Puerto Viejo och packa den andra vaskan med resten (skulle vara ute ur mitt rum pa lordagen). Dumpade den stora vaskan i ett annat rum i huset.
Pa fredagkvallen drog jag ut och at med norskarna (nastan alla iallafall...). Vi at pa cafe mundo. Hur mysigt som helst! Pastan sag sa sjukt god ut. Aker jag dit igen sa blir det helt klart pasta!
Efter det drog vi till en jazzbar men jag drog hem ganska tidigt eftersom jag inte hade packat klart. Jag gick och la mig efter midnatt efter att ha lyckats spilla flackborttagningsmedel pa benen. Det sved lite sa somna var inte jattelatt. Vid klockan fem pa morgonen begav jag mig till busstationen for att haffa bussen kl sex.
Runt halv elva var jag framme i Puerto Viejo och forsokte ringa Marcus och Julius men kom inte fram. Sa jag satte mig pa en trottoarkant och undrade hur jag skulle hitta dom eftersom jag inte visste vilket hostel vi skulle bo pa. Som tur var passerade deras bil busstationen sa det loste sig :)

Val framme pa vart hostel visade det sig att det inte funnits tillrackligt manga rum sa jag fick en hammock. Det fanns stora "rum" (utan vaggar) som hade massa hammocks (=hangmattor) som man kunde sova i. Det fick bli att boka en san men som tur var kunde jag ta Julles sovplats pa natten :)

Dagen var effektiv med tanke pa mina 4 timmars somn. Vi gick runt lite och kollade vad som fanns att gora. Jag och Marcus spelade gitarr och sjong ratt sa lange. Sen gick alla och vilade sa vi tog en promenad langs stranden. Vi stotte pa lite folk varav en tjej fran Kalmar som gatt pa Mjolnerskolan. Varlden ar liten!
Vi gick vidare mot en strand. Vi gick typ uppe i buskaget och jag ar 99% saker pa att jag sag en dod orm. Huvudet var typ lika stort som en knytnave. Marcus var tveksam och petade pa den med en pinne (gaaaleeen) men den var tydligen stenhard. Jag tror anda att det var en orm och att han sa att det inte var det bara for att lugna mig (ni vet ju hur radd jag blir)..
Sen var vi framme vid stranden och det var huuur fint som helst! Jattefin sand och en cool steno ute i havet. Vi satte oss lite och snackade. Sen la vi oss pa rygg och fortsatte prata. Sen hade jag sand overallt fram till igar. Trots att jag duschade. Nar det blivit morkt gick vi hemat, langs vagen - INTE skogen. Sen kopte vi lite mat som vi lagade, de andra var inte hungriga av nagon anledning. Vi stekte massa gronsaker och hade i creme fraishe och nagon krydda. Skitgott! Jag forsokte steka agg till. De blev lite sadar halvsnygga men..  Skyller helt klart pa stekpannan!
Pa kvallen blev det allsang. Hamtar man en gitarr sa flockas folket. Nar den tyska kvinnan tog over gitarren blev det den dar " In the jungle, the mighty jungle where the lions sleeps tonight" (tror den gar sa..) typ 10000 ggr. Vi trottnade och gick till elden som gjorts mellan vart hostel och stranden. Skitmysigt men de brassade pa den sa mycket att det blev hur varmt som helst.
Efter ett tag var det dags att dra sig tillbaks sa Marcus och jag kollade pa 127 hours. Vi kom fram till att man alltid ska saga vart man ska samt om man gar och hikar i bergen borde man ta med sig en vass kniv om man nu blir tvungen att skara av sig armen...
Nagon gang under kvallen gick vi dessutom med agaren till Rocking J's (vart hostel) till hans inspelningsstudio som han hade pa baksidan. Marcus fick spela trummor och jag och en amerikansk tjej blev tvugna att sjunga. Vi sjong tydligen refrangen men i mina oran lat det som "ooooooooooooooooooo". Det var skitskumt dar nere sa vi stannade inte lange alls. Det var skitkallt och stank hasch.. Sangaren var forovrigt superstenad.

Morgonen efter var det lite taskigt vader sa vi bestamde oss for att aka hem en dag tidigare. Det gjorde inte sa mycket. Eftersom man dagen innan trodde man hade en dag till sa njot man verkligen av den dagen. Sen nar det blev att vi akte hem dagen efter sa gjorde det inget for man hade sluppit "vi-aker-hem-imorgon-angesten". Vi vantade pa frukosten i typ en timme och alla var ganska irriterade. Frukosten ar ju speciellt kanslig. Sa tips till folket: Bor ni pa Rocking J's hostel at INTE frukost dar. Vi fick inte ens det vi skulle ha..

Klockan ett tog vi bussen tillbaks till San Jose. Alla verkade lyckas somna utom jag (jag var sjukt overtrott). Jag blev trott mot slutet men da borjar vi kora i bergen och det kandes som man akte bergochdalbana. Pa riktigt. Uppe i bergen dessutom. Men hem kom vi trots allt :)

Pa kvallen gick vi pa bio, de tre musketorerna. Ganska sent, 21.30. Sent for nagon som sovit 8 timmar pa tva dygn iallafall. Jag somnade nagra ganger under filmen..

Det basta var hur Marcus forst tappar bort sin jacka pa varuhuset. Sen lyckades han kopa en biljett for mycket sa han ger bort den ena till en person i kon. Sen nar vi ska ga in sa hittar han inte sin egen biljett. De slappte in honom iallafall for de fattade att han hade kopt en. Snalla biogubbar! Man kanske borde testa samma grej i Sverige?

Mandagen spenderades hemma hos Marcus och Julius och med en lchf-sokning pa Walmart utan storre lycka. Det finns inga feta grejer alls forutom ost. Sen motte vi upp Hanna och Hanna och gick till en supermysig marknad. Dar kommer alla presenter inhandlas utan tvekan. Alfonso fixade skjuts med sin kompis sa jag slapp ta bussen hit till Cartago. Lite dyrare men helt klart vart det. Mitt rum har ar lika stort som vardagsrummet var hemma i Guadalupe..

Tack for denna helg svenskar! :) (bilder finns pa facebook)

Kommentarer
Postat av: Andreas

Hej! Ang. tipset om att inte äta frukost på Rocking J's... Gör det! Det finns en super mitt emot där man kan köpa typ bröd och ägg och allt möjligt, och sedan kan man laga frukosten själv i köket. Om man vill spara ännu mer pengar kan man göra samma sak med middag. :)

2011-12-29 @ 19:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0