Nu hatar vi lite!

Jag brukar inte slänga upp bloggen på facebook för de som vill läsa om allt ointressant jag skriver borde veta vad min blogg heter, annars får de skylla sig själva..
Men nu är det lite annorlunda för nu ska jag hata lite och det är ju inte så kul att hata om ingen hatar tillbaks.
Så om någon tycker jag är helt ute och cyklar så läser jag gärna vad ni har att säga! "Kamphundar" brukar ju sätta igång lite känslor hos folk..

Så nu kör vi lite äkta no-life-hat!

1. AMSTAFF
Jag har kommit över de fördomar jag haft och har inte längre något problem med rasen. Man ska veta vad man har i kopplet och andra stora hundar kan orsaka minst lika mycket förödelse. Jag är uppvuxen med hundar och anser att hunden uppfostras beroende på personlighet och inte storlek eller ras. Jag anser också att det i 99,9% av fallen alltid är ägarens fel om hunden inte uppför sig som den borde (även hundar kan födas med psykiska problem och vissa av dessa går bara inte att hantera och detta beror INTE på rasen).
Jag älskar förövrigt hur folk säger att vissa jaktraser nästan inte har någon jaktinstinkt kvar i sig längre eftersom det har avlats bort och nu är de bara sällskapshundar. "Nää han är ingen jakthund. Han har ingen jakt i sig alls. Men en kamphund, det är en kamphund." Jaaa men då är din hund fortfarande en jakthund. Långt ifrån alla jakthundar sticker iväg efter vilt så fort de ser något och långt ifrån alla amstaff vill kampa med varenda hund. Jag vet inte hur det är med andra men jag blir lika rädd av en aggressiv schäfer som en aggressiv amstaff. Men det är ändå inte detta jag stör mig på mest.
Går man in på blocket finns det massvis med amstaff till omplacering och på exempelvis hundstallet.se är det övervägande amstaffs eller staffblandningar som omplaceras. Detta har jag självfallet inte något problem med, det är ju bättre att man omplacerar hunden än att ha kvar den om man inte har tid med den (även om jag tycker att man borde kunna räkna ut det innan, men ibland händer det såklart oväntade saker som ändrar på kanske tidtillgången). Det jag blir sur över är när jag läser "Hane till parning" och alla dessa valpar som ligger ute. SLUTA ta valpar på era amstaffs! Det är för tillfället ett extremt överflöd på rasen så sluuta. Jag tycker att de som har amstaff ska ge fasen i att ta valpar på dom och de som vill skaffa en - skaffa en omplaceringsamstaff! Överlåt parningen till ett få antal seriösa uppfödare. Då kan man på allvar försöka arbeta bort problem med rasen - exempelvis hudproblem. Finns skitmånga vuxna hundar som inte har något hem och folk tar bara fler och fler valpar. Jag blir så tröööööööööött.

2. CIRKUS
Igår kom min systerson hem (jag var hos min syster) med en överraskning till sin lillasyster. Varsin fribiljett till cirkusen Madigan som är i stan. Aah, kul! Fribiljett är ju aldrig fel tänkte vi först. Sen läste vi på biljetten: "Gäller endast i betalande vuxens sällskap". Alltså en vuxen per unge. Detta är ingen fribiljett utan falsk marknadsföring när man får upp barnets förhoppningar. Det blir upp som en sol och ned som en pannkaka. Och okej om detta var en fribiljett utklippt ur Barometern eller en biljett som blivit utdelad på stan men denna blev utdelad i SKOLAN på LEKTIONSTID av KLASSFÖRESTÅNDAREN. Så vitt jag vet finns det en hel del barn i Fagerslättskolan som inte kommer ha råd att gå på cirkus ändå, eftersom detta bara var ett trick.
Idag läste jag i tidningen (någon var snabbare än jag att skriva in..) om en kvinna med fem barn. De hade alla kommit hem med varsin "fribiljett". Hon påpekar att hon inte har råd att gå med alla barn trots att det är "gratis". En vuxenbiljett kostar 160 kr och det krävs alltså fem vuxna eller att hon går själv och får köpa fyra extra barnbiljetter för 120 kr styck. Detta är mycket pengar och speciellt för vissa barnfamiljer. Klart som tusan att man inte har råd att ta med fem barn på cirkus bara sådar! I tidningen stod det också att nämnden som beslutar om sådant här sa nej till Madigans förfrågan om att få dela ut detta i skolan. Cirkusens förklaring till detta var att "detta skulle vara en bra grej som folk blev glada för". Mm, men det är ju klart att de kör alla trick de har. De som borde kommenterat detta, tycker jag, är rektorn på Fagerslättsskolan (kanske hände i fler skolor, jag vet inte). Och hur kan en klassföreståndare vara så jäkla dum att dela ut detta i en klass när man så väl vet att inte alla kommer ha råd att gå?



Sitter man hemma en lördagskväll så hatar man lite, så blir det lätt. Jag skulle gärna skriva om massa mer saker men just nu kan jag inte komma på en enda sak till som jag stör mig på, vilket är ganska konstigt för jag har rätt mycket åsikter.. Jag tror jag håller på att bli förlyld så det kanske är därför jag är lite off my game.
Men det är rätt gött att whina på bloggen! Man kanske borde fortsätta.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0